h1

Nytt lesebrett til testing – Sony PRS 505

juni 29, 2009

Jeg blir stadig mer forvirret på min vei inn i lesebrettverdenen, for man må være teknofrelst og/eller en god informasjonssnuser for å klare enkel navigering. I dag har jeg erfart at Mobipocket var helt feil nettbokhandel om man tilfeldigvis på et senere tidspunkt skulle ramle over en Sony. PID og DRM satte effektivt en stopper for mitt ønske om kjapp overføring av filer. Men om det er slik at Amazon og andre har en sperre på antall dingser, så er det ganske trist.  I dag har jeg vært innom 6 maskiner jeg gjerne skulle ha hatt filene mine på; jobb-pc’en, lap-top’en, min manns lap-top, Cybook-lesebrettet, Sony-lesebrettet, mobiltelefonen/mp3-spilleren og den stasjonære pc’en hjemme. Om man tenker seg at man bytter ut (minst) en av disse i året, så går det ikke lang tid før antallet er brukt opp… Angående kultur, så tenker jeg på det som det vi klarer å overlevere til neste generasjon. Er det ikke «synlig» kommer det heller ikke med – og dermed blir det vel heller informasjonsvanene våre vi viderefører, og ikke filene. Ønsker vi innholdet på filene videreført, så må vi jo bruke dem i sosiale sammenhenger der andre også kan få mulighet til å knytte minner, kunnskap og følelser til dem… og siden jeg er i det mer filosofiske hjørnet etter drm-skuffelsen: jeg tror dagens fjortiser ønsker å mimre om 15 år også – jf at det i dag er et marked for platspillere med usb-utgang… Forresten, de filene man faktisk får overført fordi de er eldre enn 75 år (?) er jo de som overlever dingsesperrene … så jeg får forsette å lese Robin Hood, og så kan jeg smyge Da Vinci-koden ut usb-kabelen for godt ;-D

Legg igjen en kommentar

